– Toma har virkelig imponert oss. Spesielt her på Lørenskog, med så mange kvadratmeter å holde rent og så mange tjenester de skal levere, forteller Marit Fjeld, eiendomsforvalter i Bertel O. Steen.
I august ble det endelig klart at Toma skal jobbe for den landsomfattende bilbutikkjeden de neste tre årene. Dette innebærer kantine, renhold og posttjenester på 28 lokasjoner rundt om i landet, inkludert hovedkvarteret i Lørenskog der det jobber rundt 800 personer.
Avtalen startet i oktober, og vi tok turen til Lørenskog for å høre hvordan den første måneden har gått.
Bertel O. Steen
- Startet som import- og agenturforretning av Bertel Otto Steen i 1901 og begynte med bilimport i 1907. De er dermed Norges eldste bilimportør.
- Selger kjente bilmerker som Mercedes-Benz, Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Jeep og Kia.
- Ifølge kjedens hjemmeside har de en markedsandel på 16,4 prosent av bilimporten i Norge, noe som tilsvarer 34 391 registrerte kjøretøy.
- Totalt består kjeden av om lag 200 egeneide og frittstående forhandlere over hele landet.
KANTINE MED KVALITETSMAT: Darcy Hansen og de andre Toma-kollegene sørger for at Bertel O. Steens ansatte får i seg deilig og variert mat i kantina hver dag. Foto: Audun Fegran Kopperud
Kantine i toppklasse og godt renhold
Det duftet nydelig av den rykende ferske maten i kantina, og de ansatte syntes å sette pris på det de fikk servert.
– Tilbakemeldingene er at maten smaker veldig godt, og folk er veldig fornøyde med at Toma tilbyr app-betaling og ikke bare en vanlig kasse, sier Fjeld.
I løpet av den første måneden har de ansatte også merket en positiv endring i renholdet som Toma har utført, bekrefter hun.
– Toma er effektive i arbeidet sitt og hiver seg rundt hvis vi har en utfordring vi trenger hjelp til, sier Fjeld.
RENHOLD SOM MERKES: Selv om kundeforholdet er i startfasen, har renholdet som Jadranka Veselinovic og de andre i Toma utfører blitt lagt merke til og fått skryt. Foto: Audun Fegran Kopperud
Anbefaler Toma som Facility Management-leverandør
Da Bertel O. Steen på sensommeren skulle bestemme seg for ny Facility Management-leverandør, var Tomas gode referanser utslagsgivende. Spesielt én av dem.
– Det er ingen tvil om at det hjelper at de har samarbeidet med Møller-gruppen. Klart det bygger tillit at de kan levere tjenester til et bilkonsern, poengterer Fjeld.
Andre ting hun gjerne trekker frem er at Toma har møtt alle deres kriterier på bærekraft, for eksempel at de bruker svanemerkede vaskemidler og jobber aktivt for å hindre matsvinn.
Selv om det er tidlig i kundeforholdet, vil Fjeld allerede nå anbefale Toma til andre.
– Det begrunner jeg med at de er en leverandør som setter seg grundig inn i kundens behov og kommer med forslag til gode løsninger. De evner også å gjennomføre det de foreslår. Det er ikke «no talk, no action», sier eiendomsforvalteren.
STORT OPPDRAG: På Bertel O. Steens hovedkvarter i Lørenskog kryr det av ulike bygg som Toma rengjør. Dette er bare én av 28 forskjellige lokasjoner der Toma skal jobbe fremover. Foto: Audun Fegran Kopperud
Toma tilpasser seg
Kjell Ivar Haavi er Tomas regionleder for Facility Management på Østlandet. Han er også svært fornøyd med den åpne dialogen med Bertel O. Steen, som har ført til den driften de nå er i gang med.
– Bertel O. Steen er et spennende oppdrag med forskjellige tilpasninger. Her er det alt fra kontoransatte til de som jobber mer fysisk, som krever ulik mengde mat, forteller han.
I kantina har de vært opptatt av å tilby et variert utvalg av mat laget fra bunnen av, med råvarer som er i sesong. Toma forsøker dessuten å gi kundene en hjemmekoselig følelse, med pynt og tradisjonsrik mat under høytider.
– Da er det gresskar under Halloween og julemat når den tiden kommer, påpeker Haavi.
RENHOLD RUNDT BILENE: De flotte bilene er det Bertel O. Steen selv som vasker og polerer. Lokalene tar Toma seg av. Foto: Audun Fegran Kopperud
Insta 800-renhold
På Lørenskog skal Toma vaske hele 55 000 kvadratmeter, alt fra møterom og kontorer til salgslokaler for biler.
– Men verkstedene og bilene deres får vi ikke røre, poengterer Toma-lederen.
Renholdet fra Toma er ISO-sertifisert og utføres etter den nordiske Insta 800-standarden.
Etter en startfase der de gode tilbakemeldingene har vært mange, ser Haavi virkelig frem til fortsettelsen på kundeforholdet. En toppmotivert Toma-gjeng står klare til å gyve løs på de tre neste årene hos Bertel O. Steen.
Trenger du smakfull og næringsrik mat i din kantine?