Hopp til hovedinnhold

Slik jobber Toma med å redusere matsvinn

Hvert år serverer Toma over to millioner lunsjretter. Det krever nøye planlegging å lage akkurat nok mat og samtidig redusere matsvinn i hver kantine.

– Hva kan vi lage fra dagens rester? Hvilke dager i uka bør vi tilpasse mengden mat? Svarene får vi fordi vi registrerer antall gjester og mengden matsvinn i Toma-kantinene.

Det forteller Kristian Bølgen, fagsjef for mat og drikke i Toma.

– Når vi veier og registrerer matsvinnet kan vi gjøre kantinedriften bedre og utvikle menyer med kortreiste og sesongbaserte varer, sier han.

Dette er noe kantinegjestene både setter pris på og etterspør jevnlig, ifølge fagsjefen.

Toma deltar i KuttMatsvinn servering 2030, et initiativ for å halvere matsvinn innen 2030. Siden 2021 har Toma redusert matsvinn med 24%, siden 2019 kuttet storfekjøttforbruket med over 51%, innført konseptet NYT i flere kantiner, og samarbeidet tett med leverandører for å velge råvarer med lavere klimaavtrykk.

– Det har en stor effekt på klimaet når vi serverer to millioner måltider hvert år, sier han.

Med data innsamlet fra kantiner landet over er Toma godt på vei mot målet om å halvere matsvinnet innen 2030, og fortsetter nå arbeidet med å sikre og registere data, og å finne de mest effektive tiltakene for hver kantine.

– Vi jobber hele tiden med å gjøre Toma mer bærekraftig, og det er mye spennende å jobbe med fremover, sier han.

To menn står smilende utenfor et kantinekjøkken og ser inn i kameraet.
KUTTER MATSVINN: – Vi jobber for å kjøpe inn akkurat nok råvarer, at medarbeiderne kan være kreative og at gjestene får informasjon om mengden matsvinn, forteller Kristian Bølgen (t.v). Her sammen med Jonny Bøkestad, site manager i Toma hos Legenes hus.
En mann henger opp ark på en tavle i et kontorbygg.
VIL BEVISSTGJØRE GJESTENE: Utenfor oppvasken setter Jonny opp en oversikt over gjestenes matsvinn for januar og hele 2024. Det engasjererer gjestene til å ta mer bevisste valg når de forsyner seg i lunsjen.

Mer bærekraft med digitale verktøy

Mønstrene kan være vanskelig å oppdage bare gjennom menneskelig analyse. Derfor bruker Toma appen eSmiley til å måle og redusere matsvinn. Gjennom verktøyet får de innsikt fra både kjøkkenproduksjonen, gjestenes tallerken og buffeten. De kan også se hvor det er størst forbedringspotensial.

– Nå er det 5 kilo mindre enn forrige uke!, sa en gjest fornøyd her om dagen, sier Jonny Bøkestad, site manager i Toma hos Legenes hus.

Det kommer gjennomsnittlig 160 gjester innom kantina hver dag, men på mandager og fredager er mange på hjemmekontor. Da er de nede i 110 gjester og tilpasser mengden mat.

– Det er likevel vanskelig å vite eksakt hvor mange som kommer til lunsj hver dag, sier Jonny.

Les også: Spis grønt-uka: Grønnere, sunnere og mer bærekraftig

Varmrett på tallerkener stablet oppå hverandre på en kjøkkenbenk.
SMAKFULL OG SUNN LUNSJ: – På menyen i dag står bakt potet med bacon og hollandaisesaus. Alle måltidene vi serverer skal holde et høyt nivå, ha lavt klimaavtrykk og være noe gjestene gleder seg til, sier Jonny.

Vil øke kunnskap og bevissthet om matsvinn

Selv om hoveddelen av matsvinnet i Norge kommer fra forbrukere, kan Toma bidra i kantinene. Matsvinn er både et miljøproblem og en unødvendig kostnad for kantinedriften. Kunnskap og gode rutiner hos kantinemedarbeidere og gjester er derfor et godt sted å begynne.

– Kantinemedarbeiderne våre får opplæring i blant annet hvordan vi best håndterer overskuddsmat. Det motiverer mange i arbeidshverdagen, og skaper en kultur for å lære mer om matsvinn, sier Kristian.

I kantina i Nøstegaten 58 i Bergen jobber de for mindre matsvinn på samme måte som hos Legenes hus.

– Det er i snitt 150 mennesker innom kantina hver dag. Da gjelder det å tenke kreativt når det ligger igjen mat på buffeten etter lunsj, sier Tautvydas Genotas, kantineleder i Toma hos Nøstegaten 58.

– Dvasne tomater og stilker fra grønnsaker blir suppe. Agurkene syltes. Restene fra dagens kjøttboller blir en del av buffeen neste dag, sier han.

Oversiktsbilde av en kantine der to kokker serverer suppe og ordner salatbuffeten.
LUNSJMENY SOM FØLGER ÅRSTIDENE: Toma gjør flere tiltak for å gi tilgang på bærekraftige og sunnere lunsjmenyer – les mer her.
Nærbilde av en matpose med «Resepten kaffebar» trykt på, plassert på en disk i kaffebaren.
OVERSKUDDSMAT GJENNOM TOO GOOD TO GO: Hos Legenes hus finner du også Resepten kaffebar, hvor du kan hente dagsfersk bakst, foccacia eller lasagne, som har blitt overskuddsmat fra kantina eller kaffebaren.
En mann sitter på en stol bak disken i en kaffebar og smiler til kameraet.
DAGSFERSK BAKST TO GO: – Mange kommer innom for å hente en pose med mat. Vi har vanligvis mellom 6 til 10 poser hver dag, og de er som regel alle hentet før stengetid, forteller Luca Russo, barista på Resepten kaffebar.

Les også: 9 tegn som kjennetegner de mest bærekraftige kantineleverandørene

Flere artikler